חוקרים ומחנכים גם יחד יודעים מזה זמן רב כי "דחיסת חומר" אינה הדרך הטובה ביותר לזכור. מחברי המחקר החדש מה- RIKEN Brain Science Institute ביפן, שבדקו תנועות עיניים תגובתיות בעכברים מאומנים מצאו מהו המנגנון הנוירולוגי המסביר את התופעה.
תוצאות המחקר שפורסם ב- Journal of Neuroscience מציעות כי סינתזת חלבונים בצרבלום ממלאת תפקיד מפתח בגיבוש הזיכרון. הממצאים החדשים שופכים אור על התהליכים הנוירולוגיים המרכזיים השולטים באופן בו אנו זוכרים.
אפקט הריווח (spacing effect) שנתגלה לראשונה במאה הקודמת מייצג את ההבנה כי אנשים וחיות יכולים לזכור דברים ביעילות רבה יותר אם הלמידה מתבצעת לאורך זמן, במקום בבת אחת. נראה כי מנגנון זה קשור לאופן בו מתגבש הזיכרון, כאשר זיכרונות לטווח הקצר הופכים לזיכרונות לטווח הארוך. אך עדיין, מסרו עורכי המחקר – המנגנון העצבי העומד בבסיס התופעה עדיין אינו ברור לחלוטין.
על מנת לבדוק את המנגנון פיתחו החוקרים טכניקה המתבססת על התופעה המכונהhorizontal optokinetic response ,HOKR, תנועת עיניים מפצה היכולה לשמש על מנת לכמת את ההשפעה של למידה מוטורית. עורכי המחקר חקרו את ה- HOKR בעכברים ומצאו כי ההשפעות ארוכות הטווח של הלמידה תלויות בחוזקה בשאלה האם הלמידה בוצעה בבת אחת (למידה במסות – massed training) או עם הפסקות (spaced training): החוקרים מצאו כי הרווח מלמידה במסות התפוגג לאחר 24 שעות בעוד שהרווח שהושג מלמידה מרווחת נשאר למשך זמן רב יותר.
מחקרים שנערכו בעבר הציעו כי אפקט הריווח הינו תוצר של מעבר הזיכרון מה- flocculus, איזור ב- cerebellar cortex הקשור לגרעין מוטורי המעורב בתנועות העיניים, לאזור אחר במוח הידוע בשם vestibular nuclei. על מנת לבדוק רעיון זה אלחשו החוקרים באלחוש מקומי את ה- flocculus ובדקו את השפעת הפעולה על יכולת הלמידה.
בעוד שההשפעה של למידה אינטנסיבית במשך שעה חלפה, השפעת הלמידה של כמות חומר דומה במשך 4 שעות נותרה בעינה בקרב העכברים.
החוקרים אף מצאו כי אפקט הריווח נפגע בעכברים שקיבלו אינפוזיה של האנטיביוטיקות – anisomycin ו- actinomycin D אשר מעכבות את סינתזת החלבונים. התגלית האחרונה מעידה כי חלבונים הנוצרים בתהליך הלמידה ממלאים תפקיד מפתח בהיווצרותו של הזיכרון לטווח הארוך ומספקת בפעם הראשונה הסבר נוירולוגי ליתרון הידוע של למידה מרווחת – כמו גם תירוץ להפסקות בלימודים…
הידיעה הועברה ע"י מערכת PharmaLine