הצהרת נכנס לאתר

 

האתר מיועד לרוקחים ולאנשי מקצוע בתחום הפרמצבטיקה בישראל וכן לרופאים, צוות רפואי ואחרים העוסקים בתחומים הרלוונטיים בישראל. המידע הכלול באתר הוא מידע מקצועי ומדעי ומנוסח בהתאם. 

 

האמור באתר ביחס לתכשירים, טיפולים, וטכנולוגיות רפואיות אחרות מיועד למתן מידע כללי בלבד, ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם אנשי מקצוע.

 

השימוש בתכשירים, ובטכנולוגיות הרפואיות, או בטיפולים הנזכרים באתר כפוף לתנאי הרישום שלהם ולאמור בעלון לרופא ובעלון לצרכן הרלוונטיים, או למידע בספרות המקצועית הרלוונטית ואין לראות באמור באתר משום עידוד ו/או המלצה לעשיית שימוש בתכשירים, טיפולים וטכנולוגיות רפואיות אחרות שלא בהתאם לתנאים אלה.

 

המידע המופיע באתר זה אשר מובא מטעם חברות התרופות / מזון רפואי / ציוד רפואי, הינו על אחריות הגוף אשר העביר אלינו את המידע.

 

השימוש באתר הוא על פי "תנאי השימוש באתר" כפי שמתפרסמים באתר.

 

אני מסכים ומצהיר כי אני עומד בתנאים לכניסה לאתר



כניסה למנויים
כתובת דוא"ל:
ססמא:
משתמש חדש

pharmaline-facebook

 

דל פחמימות ועתיר חלבון - זהו ה"טרנד" החדש לשמירת משקל
התפרסם במהדורה מס' 23  (אוקטובר-נובמבר 2006) במדור ללא מרשם רופא
מאת שרון אלון

עדיין מוקדם מדי להספיד את אופנת ה-"low-carbohydrate" - דל פחמימות, אך היא כבר עברה את שיא הפריחה שלה. פשיטת הרגל של דיאטת אטקינס והירידה במכירות של מזונות דלי פחמימות מיוחדים, מסמלות את תחילת הסוף. עדויותיהם וסיפוריהם של מיליוני צרכני דיאטות דלות בפחמימות, שטענו שהמשקל העודף שב וחזר, הניאו צרכנים רבים מלהתנסות בשיטה זו. אך מכיוון שאנו עדיין סובלים מהשמנת-יתר, אשר יש המכנים אותה מגיפה, ברור שחייב להימצא פתרון לבעיה.

 

דיאטנים טוענים כי היעדר חינוך מתאים מהווה מחסום גדול בפני הצלחה בהורדת משקל בקרב אמריקנים. יש בלבול גדול בקרב הצרכנים. כמעט מדי יום הם נחשפים בתקשורת לסיפורים פופולאריים אודות יתרון זה או אחר של שתיית קפה, אכילת מוצרי חלב או שוקולד מריר. הסיפורים הסותרים תורמים אך ורק להעמקת הנתק בין הצרכנים לתזונה נכונה. רוב האנשים עסוקים בעניינים דחופים יותר מאשר לברר מי צודק או לא בנוגע למה שהם צריכים לאכול או לשתות.

 

פירמידת המזון החדשה שהוצגה ב-2005 מסיטה את הדגש מהימנעות משומנים להימנעות ממזונות מעובדים, אך היקלטותה איטית. אחרי הכול, האמריקנים עקבו אחר הפירמידה בגלגולה הקודם במשך 13 שנה. בזמן זה, יצרנים של מזון ארוז התמקדו בזווית "דל שומן". דור של צרכנים גדל לחשוב שהימנעות משומן בדיאטה יכולה לסייע להם להישאר רזים. האכזבה מתיאוריית ה-"low-fat" ("דל שומן") פתחה את הדלת לקבלה המתלהבת של עקרון ה-"low-carb" ("דל פחמימות"). 

 

 התוצאות של דיאטות דלות בפחמימות


 אפקט אחד ארוך-טווח של ספירת פחמימות הוא ההתמקדות המחודשת בצריכת חיטה מלאה במקום קמח לבן מעובד. הקפיצה מדיאטה המבוססת על חיטה מלאה/דלת פחמימות לדיאטה שמדגישה אכילת חלבון - קצרה אך משמעותית מאוד. היא משנה הן את האופן שבו הצרכנים מתייחסים לשמירת משקל והן את תגובת היצרנים להשקת מוצרים חדשים. הצופה הניטראלי עשוי לתהות האם דיאטה דלת פחמימות ודיאטה עתירת חלבון אינן שתי דרכים לומר אותו הדבר. מה שברור הוא שיצרן המזון מבין ש"חלבון" זה הטרנד הבא.

 

ספורטאים וכאלה העוסקים בפיתוח כושר גופני יודעים כבר שנים את מה שהקהל הרחב מתחיל כעת להבין: צריכה מחושבת של חלבון מסייעת בבניית מסת שריר, ומסת שריר בריאה מסייעת בשריפת קלוריות, שבתמורה מסייעת להיפטר ממשקל עודף. כמובן שדיאטת אטקינס נתנה אור ירוק לאכילת חלבון מהחי במידה גדולה, אבל ברור שחלבון מהצומח וממוצרי חלב נחשב עדיף בהרבה בגלל רמתם הנמוכה יותר (או היעדרם) של שומנים רוויים.

 

 המוצרים התזונתיים הנמכרים ביותר בחנויות הפארם


לפי IRI- Information Resources Inc, המוצרים המובילים במכירות בפארמים בקטגוריה זו הם מותגים פרטיים של משקאות תזונתיים, משקאות ואבקות תזונתיים של Ensure, קו מוצרי Slim-Fast Optima של משקאות דלי סוכר, חטיפים וארוחות בצורת חטיף. גם אנשור וגם סלים פאסט מציעים מוצרים עשירים בחלבון.

 

טבלה 1

 

 

 טבליות וחטיפים- מוצרים מובילים להפחתת משקל בחנויות הפארם


טבליות וחטיפים לשמירת משקל הם המוצרים המובילים בפארמים, עם 73% מהמכירות. עבור צרכנים שאינם בוחרים ללכת במסלול התזונתי אלא מחפשים קיצור דרך, צריכת תוספי תזונה להפחתת משקל היא בלתי נמנעת. ההתמקדות היא בעיקר בהמרצת המטבוליזם תוך שימוש במוצרים ממריצים. הפרסום רחב ההיקף עוזר לפארמים להביא אליהם צרכנים. הטריק היחיד להרוויח הוא להחזיק בחנות את המותגים ה"חמים" ביותר. הפארמים הרוויחו כמעט 200 מיליון דולר ממכירת חטיפים וטבליות לשמירת משקל במהלך 2005. בעוד שמכירות קטגוריה זו צנחו ב-24% במהלך 12 השבועות שהסתיימו ב-25 בדצמבר, המכירות  בכל השנה ירדו רק ב-9%. ירידה זו משקפת ככל הנראה את ההתמהמהות הטבעית של הצרכן לעבור למוצר חדש, כאשר מוצר או שיטה מאוד פופולריים הסתיימו.

 

 מעבר מתכשירי מרשם ל-OTC?


עד כה הסיר ה-FDA מכשולים בפני שינוי הסטאטוס של תרופת המרשם קסניקל של GSK לתרופת OTC בשם .Alli כרגע, לא ניתן להעריך את ההשפעה שתהיה לתרופה ייחודית זו על קטגוריית שמירת המשקל, אבל מהניסיון שנצבר בקטגוריות אחרות, לשינוי סטאטוס ממרשם ל-OTC  עשויה להיות השפעה ענקית.

 

פארמים אינם צריכים עדיין לפנות יותר מדי שטחי מדף ל-Alli, עדיף שיתרכזו בתכשירים הבסיסיים המובילים. האסטרטגיה הטובה ביותר היא לעשות אינטגרציה של מוצרי תזונה ודיאטה עם קטגוריות אחרות - כמו למשל טיפול בסוכרת - ובכך לעורר את עניין הצרכן ולהגביר את המכירות בקטגוריית שמירת המשקל.

 

מקור
Drug Topics, Jun 5, 2006

 

 

הכותבת שרון אלון- M.Sc.Pharm, MBA

הוסף תגובה חדשה
תגובות
לא נשלחו עדיין תגובות.
תנאי השימוש באתרקישוריםצור קשר • כל הזכויות שמורות פארמה-ליין © 2007