אנא סובבו את הטלפון שלכם.

יצירת
קשר

לקבוצת
הפייסבוק

רישום
לניוזלטר

[adning id="57105"]

עמוד הבית / מאמרים / סקירת ספרות

סקירת ספרות


 






פעילות CYP2D6 קשורה בהרעלת Codeine


 


חוקרים משווייץ מדווחים, שהרעלת קודאין יכולה להתרחש באנשים שהם Ultra-rapid CYP2D6 metabolizers, בגלל כפילות בגן ה-CYP2D6. החוקרים מתארים גבר בן 62, שפיתח הרעלת אופיאטים מסכנת חיים, לאחר נטילת מינונים קטנים של Codeine 25mg שלוש פעמים ביום להקלת שיעול שליווה דלקת ריאות.


Ultra-rapid CYP2D6 metabolizers, בגלל כפילות בגן ה-CYP2D6. החוקרים מתארים גבר בן 62, שפיתח הרעלת אופיאטים מסכנת חיים, לאחר נטילת מינונים קטנים של Codeine 25mg שלוש פעמים ביום להקלת שיעול שליווה דלקת ריאות.


 


הקודאין מתפרק ע"י CYP2D6 והופך למורפין. בבדיקה נמצא, שהגנוטייפ של החולה כלל שלושה או יותר אללים של CYP2D6, ממצא המתאים למטבוליזם אולטרה-מהיר של Codeine. הכמות של המורפין והמטבוליטים בחולה המתואר התאימו ל-75% מהכמות הכללית של Codeine בגופו. בדרך כלל, הכמות של מורפין שנוצרת מ- Codeineלאחר מספר מנות, מגיעה בקושי ל-10% מכמות ה- Codeineבאדם בעל מטבוליזם רגיל.


 


תפקוד הכליות של החולה היה מופחת והוא טופל גם עם clarithromycin ו-voriconazole, הידועים כמעכבי CYP3A4 העוזר בפינוי ה-codeine. בכך הגדילו גורמים אלו ביתר שאת את הסיכון להרעלת אופיאטים.


דר' יוסף קרקו מבי"ח הדסה, בהערתו ב-editorial המלווה מאמר זה, הוסיף, שהשימוש בgenotyping- או phenotyping של אנזימים כמו CYP2D6,CYP2C19 ו-CYP2C9 יכולים להסביר את השונות בתגובה לתרופות שהם סובסטרטים לאנזימים אלה. יתר על כן, מידע כזה יכול לעזור בבחירת התרופה והמינון המתאימים למטופל.


 


N Engl J Med; 2827-2831, 2867-2869, 2004


 



 






Pseudoephedrine והתקפי לב


 


Pseudoephedrine הוא סטריאו איזומר של ephedrine עם תכונות אדרנגיות, המשמש לטיפול בגודש באף ונמכר ללא מרשם (OTC). המחברים מתארים גבר ניגרי בריא בן 32, שחווה התקף חריף של אוטם שריר הלב (acute myocardial infarction) 45 דקות לאחר נטילת תכשיר OTC שהכיל Pseudoephedrine 60mg . הרישום של ה-ECG שהראה בהתחלה עליות ב-ST-segment, והעלייה באנזימים cardiac-specific creatinine kinase ו-cardiac troponin Ì, אישרו את האבחנה.


 


החולה טופל באספירין 325mg, שלוש מנות של Nitroglycerin 0.4mgתת-לשוני, שניתן במרווחים של 5 דקות ומנה אחת של Morphine 2mg לתוך הווריד, שהביאו להקלת הסימפטומים לאחר 20 דקות. בהמשך כלל הטיפול Metoprolol 5mg תוך-ורידי והפרין לווריד. 8 שעות לאחר מכן בוצע צינתור שהראה עורקים כליליים תקינים.
MRI לבבי הצביע על אזור של אוטם לב, ECG חוזר הראה שיפור חלקי בעליות ST-segment. כעבור שישה חודשים הכחיש החולה תופעות איסכמיות.


 


מקרה זה מדגיש את הסכנה הפוטנציאלית של Pseudoephedrine גם כשהוא ניתן לאנשים בריאים. אוטם חד של שריר הלב צריך להיכלל באבחנה מבדלת בצעירים שהם בריאים בדרך כלל, המופיעים בחדר מיון עם כאבים בחזה, אחרי חשיפה לסטימולנטים וסימפטומימטים, כולל תרופות ללא מרשם כמו Pseudoephedrine.


הערה: יש לציין את האיסור לשווק תוספי מזון המכילים Ephedra, בגלל העלייה בסיכון למוות פתאומי, אוטם שריר הלב ושבץ מוחי.


 


Published online, Nov 23, 2004)Ann Emerg Med; Feb 2005


 



 






  Tadalafil (Cialis) עלול לגרום לתגובה בשילוב עם טיפול תרופתי לערמונית


 


רופאים ומטופלים צריכים להיות מודעים לאפשרות של יחסי גומלין ביןalpha-blockers , הניתנים לטיפול בהגדלת הערמונית (BPH – benign prostatic hyperplasia), לבין תרופות הניתנות לטיפול בבעיות זיקפה erectile dysfunction)). במקרים מסוימים, יכולה להיגרם נפילה משמעותית בלחץ הדם בשילובן של התרופות הללו.


 


דר' קלונר וחבריו ביצעו מחקר צולב כפול- סמיות ב-18 גברים בריאים, ובדקו את ההשפעה ההמודינמית של Doxazosin 8mg לבד או בשילוב עם Tadalafil 20mg, ושלTamsulosin 0.4mg עם 10mgו-mg20 .Tadalafilהשילוב של Doxazosin עם Tadalafil גרם להפחתה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי (9.8mmhg) בהשוואה לפלצבו. בשילוב עם Tamsulosin הייתה הירידה פחותה בהרבה – 1.7mmhg עם Tadalafil 10mg ו-2.3mm עם Tadalafil 20mg.


 


לא כל השילובים הם בעייתיים, ועםTamsulosin 0.4mg לא הייתה אינטרקציה משמעותית. לדעת החוקרים, אם יש צורך ליטול חוסמי alpha יחד עם תרופה לבעיות זיקפה, יש להתייעץ עם הרופא לגבי התכשיר המתאים.


 


J Urol; 172:1935-1940, 2004


 


 






טיפול מוצלח בעזרת interferon בHepatitis-C- נמשך שנים


 


חוקרים מיפן מצאו, שתגובה וירולוגית לטיפול בעזרת interferonבהפטיטיס C נמשכת עד 12 שנים. מחקרים קודמים הראו רמיסיה ביוכימית ווירולוגית עד 5 שנים לאחר טיפול מוצלח עם אינטרפרון, אך הכחדה (eradication) של הווירוס HCV מן הכבד לאחר תקופה ארוכה יותר לא הוכחה עד למחקר הנוכחי.


 


J Med Virol; 74: 406-413, 2004


 






St john's wort)) Hypericum עלול להפחית יעילות ה-Imatinib (Glivec)


 


חוקרים מארה"ב בדקו את השפעת ה-hypericum על הפרמקוקינטיקה של Imatinib (מחקר מצולב פתוח).
10 מתנדבים בריאים טופלו במנה אחת של Imatinin 400mg בלבד, ואחרי שבועיים בשילוב עם 300mg Hypericum שלוש פעמים ביום. בהשוואה ל-Imatinib בלבד, מתן ה-Hypericum היה כרוך בירידה של 32% ב-Auc, ירידה של 29% ב-Cmax, ירידה של 21% בזמן מחצית החיים, והפחתה של 55% בריכוזי ה-Imatinib תוך 48 שעות.


 


Pharmacotherapy 24: 1508-1514, Nov, 2004


 


 







האם השמנת-יתר מפחיתה יעילות הגלולה למניעת הריון?


 


נשים שמנות נמצאות בסיכון-יתר לכישלון הגלולה למניעת הריון בשיעור של 60% בהשוואה לנשים עם משקל גוף נורמלי. כלומר, שכיחות הריונות תוך נטילת גלולות בקרב נשים שמנות היא 5%-7% בהשוואה ל-2%-3% בקרב נשים שמשקל גופן נורמלי.


 


החוקרים מסבירים, שמשקל גוף גבוה משפיע על המטבוליזם וגורם לניצול מהיר יותר של הורמוני הגלולה. בנוסף לכך, מאחר שההורמונים בגלולה הם מסיסי שומן, אצל נשים עם עודף שומן מצטברים ההורמונים בשומן ולכן הם פחות זמינים במערכת הדם.



נשים אלו צריכות לשקול שימוש בקונדומים בשילוב עם הגלולות, על מנת למנוע הריונות בלתי רצויים.


 


Obstetrics and Gynecology; 105: 46-52, 2005


 


 







אשפוז בבתי חולים עקב תופעות לוואי של תרופות – מעמסה כבדה


 


תופעות לוואי כתוצאה של שימוש בתרופות (ADR – Adverse Reaction), הגורמות לאשפוז בבתי חולים, היא מעמסה כבדה על מערכת הבריאות – מבחינת תחלואה, תמותה ועלויות.


כדי להגדיר את שכיחות התוצאה, הסיבה ואפשרות המניעה של אשפוזים עקב ADR ביצעה קבוצת חוקרים מאנגליה מחקר פרוספקטיבי ובדקה את הנתונים על אשפוזים בשני בתי חולים גדולים באנגליה, בתקופה שבין נובמבר 2001 לאפריל 2002. המחקר נמשך 6 חודשים ועקב אחרי 18,820 אשפוזים, מתוכם 1,225 (65%) נגרמו ע"י תופעות לוואי (ADR). הגיל הממוצע של החולים שאושפזו כתוצאה מ-ADR היה 76 שנים (65-83 שנים), רובם נשים (59%).


 


ב-80% מהמקרים הסיבה הישירה לאשפוז הייתה עקב תופעת לוואי, כשב-20% מהמקרים הסיבה לאשפוז זוהתה כ-ADR במהלך המחקר. התרופות שהיו מעורבות בשכיחות גבוהה בסיבות לאשפוז היו משתנים ו-NSAIDs.


 


רק 340 ממקרי ה-ADR הוערכו כ"בלתי ניתנים למניעה", בעוד 107 סווגו בבירור כ"ניתנים למניעה" ו-773 סווגו כ"קרוב לוודאי ניתנים למניעה" POSSIBLY)). רוב החולים שאושפזו כתוצאה מ-ADR התאוששו והחלימו, ואילו 28 חולים נפטרו כתוצאה ישירה מ-ADR (0.15% מכלל המאושפזים בגלל ADR). משך האשפוז הממוצע היה 8 ימים (בין 4 ימים ל-18ימים) בעלות שנתית של 466 מיליון לירות שטרלינג.


 


BMJ; 329: 15-19, 2004


 



 






מינונים גבוהים של ויטמין E מגבירים את הסיכון לתמותה


 


מינון גבוה של Ttocopherol (ויטמין E) מעלה את הסיכון לתמותה, זאת, על פי מחקר מטה-אנאליזה שזיהה 19 ניסויים קליניים מבוקרים שכללו 135,967 חולים. המחקרים שנכללו עקבו אחר שימוש בוויטמין E במשך שנה ומעלה ודיווחו על 10 מקרי מוות ויותר.


 


ויטמין E ניתן לבדו (ב-9 מחקרים) או בשילוב עם ויטמינים ומינרלים אחרים (10 מחקרים), והמינון שניתן נע בין iu/d16.5 ל2,000 iu/d- (400 iu/d בממוצע). מתן ויטמין E לא היה כרוך בעלייה משמעותית בתמותה בהשוואה לקבוצת הביקורת, כאשר המינון היה נמוך ועד4,000 iu/d (8 מחקרים). אבל ב-11 מחקרים בהם ניתן מינון גבוה של ויטמין E (400 iu/d), הסיכון לתמותה היה גבוה משמעותית מזה שבקבוצת הביקורת.


 


בבדיקת התגובה, בהתאם למינון, נמצא כי הסיכון לתמותה מסה"כ הסיבות גדל, כאשר ניתנו מינוני ויטמין E מעל ,150 iu/d ופחת מעט במינונים שמתחת ל-150 iu/d.


 


Ann Intern Med; 142: No 1, 2005


 


הכותבת מגר' ברכה שטהל- מנהלת המרכז למידע תרופתי, מרכז רפואי רבין

וובינרים קרובים

  • 20:50 – 20:30
    "מה חדש בטיפול OTC לנזלת אלרגית וגודש באף"

 

  • 21:20 – 21:00
    "טיפול בחרדה, מתח נפשי והפרעות שינה – עדכונים וחידושים באפשרויות הטיפול ללא חובת מרשם רופא"

 

  • 21:50 – 21:30
    "Nitric Oxide כטיפול בזיהומים בדרכי הנשימה העליונות כולל (/COVID-2-SARA  Influiza A/B)"

 

 

 

 

 

 

 

  • חשיבות המיקרוביום לחיסוניות של הגוף

 

  • פוסטביוטיקה – החומר הפעיל של החיידקים ובמה היא יעילה יותר מפרוביוטיקה

 

  • התפתחות הפוסטביוטיקה ממפעל לייצור מזון לחיות ועד לתוסף תזונה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חברות בפוקוס

HALEON

0מאמרים
0וובינרים
1עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות

Rafa Laboratories

0מאמרים
0וובינרים
174עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות
נגישות

אישור הרשמה

תודה על הרשמתך

ברגעים אלה נשלח אליכם מייל אישור הרשמה. להפעלת חשבונך באתר, יש ללחוץ על קישור זה.

הנתונים שסיפקת במהלך הרישום נבדקים כעת מול מאגר רישוי המקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. בתום הבדיקה תתקבל הודעה בהתאם.

כניסה לאזור מוגבל

תוכן זה ניתן להצגה
לאנשי / נשות
צוות מקצועי בלבד

לכניסה למערכת:

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

,אם הינכם עובדי מקצועות הבריאות
.עדכנו זאת בחשבונכם האישי

אם לדעתך נפלה טעות, ניתן ליצור קשר עם צוות האתר דרך עמוד יצירת הקשר

כניסת משתמשים רשומים

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

או

בלחיצה על כניסה אני מאשר\ת את הסכמתי לתנאי האתר ולהסכם הפרטיות