אנא סובבו את הטלפון שלכם.

יצירת
קשר

לקבוצת
הפייסבוק

רישום
לניוזלטר

[adning id="57105"]

עמוד הבית / מאמרים / חומצות שומן מסוג אומגה

חומצות שומן מסוג אומגה


בספטמבר 2004 התירה רשות המזון האמריקאית (FDA) לציין על מוצרים המכילים חומצות שומן מסוג אומגה את ההערה הבאה: "יש עדויות (לא חותכות) שצריכת חומצות שומן מסוג אומגה עשויה להוריד את הסיכון לחלות במחלת לב". להלן נסקור בקצרה את המידע הקיים לגבי חומרים אלו.


 


חומצות שומן אומגה 3 ו-6 חיוניות לשמירה על בריאות תקינה, משום שגופנו אינו מסוגל לסנתז אותם ממקורות אחרים. דגים ושמן דגים הם מקור עשיר לחומצות שומן אומגה-3 בתצורת eicosapentaenoic acid (EPA) ובתצורת  ,docosahexaenoic acid (DHA)בעוד שמני צמחים מסוימים כגון שמן קנולה הם מקור עשיר בחומצת שומן אומגה בתצורת Alpha-linolenic acid (ALA). ניתן למצוא ALA גם במזונות כגון אגוזים וירקות בעלי עלים ירוקים. לחומצות שומן אומגה-3 תכונות נוגדות דלקת, נוגדות הפרעות קצב לבביות ונוגדות קרישת דם.
 
חומצות שומן מסוג אומגה-6 נמצאות בתצורת Linoleic acid בבשר ובזרעים של מזונות רבים. ריכוז גבוה שלהם ניתן למצוא בשמן תירס, שמן חמניות ושמן בוטנים. בניגוד לתכונות אומגה-3, לחומצות שומן מסוג אומגה-6 יש תכונות כמעט הפוכות והן מעוררות את התגובה החיסונית ומגבירות את קרישות הדם.


 










תרשים 1 


 






השפעה על תמותה לבבית




המחקר The Diet and Reinfarction Trial (DART) היה אחד הראשונים שבחן את הקשר בין צריכת חומצות שומן אומגה ותחלואה לבבית. במחקר זה יעצו למחצית מהנבדקים לצרוך דגים פעמיים בשבוע לפחות. לאחר שתי שנות מחקר התברר כי בקבוצה זו הייתה ירידה של 29% בתמותה הכללית, אולם לא נרשמה ירידה בשכיחות התקפי לב. מכאן שצריכת אומגה-3 הביאה לירידה בקטלניות של התקפי הלב אך לא צמצמה את שכיחות הופעתם. אחד המחקרים הגדולים שאישר ממצא זה הוא  GISSI-Prevenzione Trial, שארך שלוש וחצי שנים ומצא כי צריכת 850 מ"ג ליום של חומצות שומן אומגה-3 הביאה לירידה של 45% בתמותה הפתאומית (sudden death) בקרב הנבדקים, ודבר זה תורגם לירידה של 20% בסך התמותה בקבוצה זאת.


 






 השפעה על שומני הדם




צריכת חומצות שומן מסוג אומגה-3 נמצאה כמורידה את רמות הטריגליצרידים בדם על ידי הקטנת ייצורם בכבד. באופן כללי, התברר כי צריכת 4 גרם של חומצות שומן מסוג אומגה-3 ליום הביאה לירידה של % 25 ברמת הטריגליצרידים וכן לעלייה של עד % 10 ברמות ה-LDL. אצל חולים הסובלים מהיפר-טריגליצרידמיה נמצא כי הוספת 4 גרם של חומצות שומן מסוג אומגה לטיפול בסטטינים גרמה לירידה של 20%-30% ברמות הטריגליצרידים ולירידה של 30%-40% ברמות ה-VLDL.


 






השפעה על יתר לחץ דם




לפי המחקרים, לחומצות שומן מסוג אומגה-3 השפעה תלויית מינון (dose dependent) על הורדת לחץ דם בקרב חולים הסובלים מיתר לחץ דם, אך אינה גורמת לשינויים בלחץ הדם של נבדקים שלחץ הדם שלהם תקין. מטא-אנליזה שסיכמה 31 מחקרים וריכזה 1,356 חולים, חישבה כי צריכת 5.6 גרם של חומצות שומן אומגה-3 ליום הביאה לירידה ממוצעת של 3.4 ממ"כ בלחץ הדם הסיסטולי ושל 2.0 ממ"כ בלחץ הדם הדיאסטולי.


 






 השפעה על ראומטואיד ארטריטיס




מספר מחקרים שכללו חולים לא רבים מצאו כי תוספת של 3 גרם של חומצות שומן מסוג אומגה-3 הביאה לירידה משמעותית בתסמיני המחלה, כולל נוקשות בוקר ומספר הפרקים הנפוחים והרגישים. יש לציין כי השיפור במצב החולים חל רק לאחר 12 שבועות של טיפול.


 






השפעה על התפקוד המוחי




במחקר שבדק את השפעת צריכת אומגה-3 על תפקוד המוח אצל קשישים, לא אובחן אפקט כלשהו של חומרים אלו. יחד עם זאת, נמצא כי צריכת דגים מפחיתה את הסיכון לפתח דמנציה ומחלת אלצהיימר. יתר על כן, על פי מחקר קטן, הוספת חומצות שומן מסוג אומגה-3 הביאה לשיפור במדדים התפקודיים של חולי אלצהיימר, אם כי לא לשיפור תפקודי בחולי מחלת פרקינסון.


 






השפעה על סוכרת




18 מחקרים פורסמו על השפעתן של חומצות שומן מסוג אומגה-3 על חולי סוכרת. לפי מחקרים אלה, למעט השפעה חיובית על ירידת טריגליצרידים, לא נרשמה השפעה על איזון הסוכרת או על רמות האינסולין של חולים אלו.


 






אינטראקציות בין תרופתיות ותופעות לוואי




תופעות הלוואי השכיחות בשימוש בחומצות שומן מסוג אומגה-3 הן טעם "דגי" בפה, ריח "דגי" של הזיעה ואי-נוחות במערכת העיכול. כמו כן, קיימת עדות מעבדתית לפיה צריכת חומצות שומן מסוג אומגה-3 בכמויות חריגות גרמה לאפקט המפחית את קרישת הדם, אולם לא דווח על מקרים בהם מטופלים דיממו עקב שימוש בתוסף מזון זה. עם זאת, מומלץ להזהיר מטופלים הנוטלים תרופות נוגדות קרישה מפני השפעה אפשרית זאת. מצב נוסף בו יש להיזהר בשימוש בתוספים אלו הוא בזמן הריון והנקה.


 


המגוון הרחב של היצרנים אינו מאפשר סקירה של המוצרים המוצעים למכירה לקהל הרחב. יש לזכור כי מוצרים אלו כלולים תחת הקטגוריה של תוספי תזונה ולכן הפיקוח עליהם אינו קפדני. מקור אפשרי לדאגה היא תכולת הכספית הנמצאת כעת בדגים. כיוון שמקור מוצרים אלו הוא במיצוי שמן דגים, יש להקפיד לברור מוצר מיצרן איכותי. כמו בכל מקרה חשוב לעיין בתווית הערכים התזונתיים לפני ההחלטה על השימוש: קיימים יצרנים שתכולת האומגה-3 בקפסולה של 1 גרם עומדת על 180 מ"ג EPA ו120 מ"ג DHA כך שבכדי להשיג את האפקט הבריאותי הרצוי יש לקחת מספר רב של קפסולות ליום.
 


 


דר' ניר ברק- מומחה לתזונה קלינית, פנימית ד', בי"ח בילינסון

וובינרים קרובים

 

  • הטיפול בשומני הדם–איך נמנע את האירוע הבא

 

  • הטיפול בשומני הדם בקבוצות סיכון–מי מרוויח יותר

 

  • החשיבות בטיפול אגרסיבי ומשולב בחולים לאחר ACS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • צמח הקנביס והפוטנציאל הרפואי הגלום בו
  •  סטנדרטיזציה של קנביס לשימוש רפואי – שרשרת הערך של מוצרי הקנביס הרפואי בישראל ותנאי האיכות הנדרשים
  • מחקר ופיתוח דור העתיד של מוצרי הקנביס הרפואי
  • עיקרי הרפורמה הנוכחית בקנביס רפואי והמשמעויות שלה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • מהו מעכב 4/6CDK?
  • יעילות מעכבי 4/6CDK בסרטן שד מוקדם HR+ HER2- – ורזניו נכנס השנה לסל
  • יעילות מעכבי 4/6CDK בסרטן שד גרורתי HR+ HER2-
  • תפקיד מתאמת סרטן השד בליווי המטופלת בסרטן שד

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 20:50 – 20:30
    "Pain treatment Israel Vs. USA"

 

  • 21:20 – 21:00
    "טסקטן AF טיפול חדשני לשליטה והפחתה של תסמיני השלשול"

 

  • 21:50 – 21:30
    "The Wonder of Nitric Oxid"

 

 

 

 

 

 

 

  • מחלת המיגרנה: רקע, מאפיינים ואיפיון – סקירת האופציות הטיפוליות הקיימות

 

  • המפגשים עם הרוקחים במסע המטופל

 

  • הטיפולים הקיימים שאבווי מציעה

 

  • סיכום ו-Key takeaways

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חברות בפוקוס

Eli Lilly

0מאמרים
1וובינרים
101עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות

EISAI

0מאמרים
0וובינרים
10עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות

PADAGIS

0מאמרים
0וובינרים
111עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות
נגישות

אישור הרשמה

תודה על הרשמתך

ברגעים אלה נשלח אליכם מייל אישור הרשמה. להפעלת חשבונך באתר, יש ללחוץ על קישור זה.

הנתונים שסיפקת במהלך הרישום נבדקים כעת מול מאגר רישוי המקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. בתום הבדיקה תתקבל הודעה בהתאם.

כניסה לאזור מוגבל

תוכן זה ניתן להצגה
לאנשי / נשות
צוות מקצועי בלבד

לכניסה למערכת:

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

,אם הינכם עובדי מקצועות הבריאות
.עדכנו זאת בחשבונכם האישי

אם לדעתך נפלה טעות, ניתן ליצור קשר עם צוות האתר דרך עמוד יצירת הקשר

כניסת משתמשים רשומים

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

או

בלחיצה על כניסה אני מאשר\ת את הסכמתי לתנאי האתר ולהסכם הפרטיות