אנא סובבו את הטלפון שלכם.

יצירת
קשר

לקבוצת
הפייסבוק

רישום
לניוזלטר

[adning id="57105"]

עמוד הבית / מאמרים / מקרה מהחיים

מקרה מהחיים

ג.ש, בת 70, הגיעה למחלקה הפנימית עם תלונות של עלייה במשקל הניכרת במיוחד בפנים, בצקת וכתמים סגולים על פני העור.


 






רקע



סובלת מאסתמה, מטופלת מזה שנים בסטרואידים באינהלציה. לפני מספר שבועות החלה טיפול ב-Itraconazole למשך חודשיים, עקב זיהום פטרייתי בעור.


 






בדיקה ואבחנה: בבדיקה גופנית



 


אישה בשנות ה-70 לחייה, עם השמנת יתר בפיזור מרכזי של השומן, פנים תפוחות, סימנים שלאחר דימום תחת העור, במיוחד בידיים ובשוקיים. כמן כן נמדד לחץ דם גבוה. בבדיקות הדם – נמדדה רמת גלוקוז של 136mg/dL (טווח נורמלי: 70-110 בצום).
האישה אובחנה כסובלת מסינדרום קושינג (Cushing's syndrome), שנבע מאינטראקציה בין ה-Itraconazole לבין ה- Budesonide באנזימי ציטוכרום P-450. בדיקת Synacten הדגימה אי-ספיקה של האדרנל משנית לטיפול הסטרואידלי.


 







הטיפול שהומלץ בזמן השחרור


 


ג.ש. שוחררה לביתה עם ההמלצות הבאות: טיפול טופיקלי ארוך-טווח בפטרייה על עורה; המשך הטיפול בסטרוראידים באינהלציה; טיפול ב-Prednisone למשך חודש, תוך הפחתה הדרגתית של המינון.
החשיפה הממושכת לסטרואידים גרמה לג.ש. לדיכוי של פעילות האדרנל כפי שהודגם בבדיקת ה- Synacten. הפסקה  פתאומית של החשיפה לסטרואידים עלולה הייתה לגרום לתופעות של אדיסון יתרוגני, מטרת הטיפול ב- Prednisone
הייתה למנוע את התופעות של סימני גמילה מסטרואידים.


 







'מבחן Synacten'



התרופה Tetracosactide (Synacten) היא פפטיד סינתטי, בעל תכונות דומות לאלו של Corticotropin (ACTH = Adeno-Cortico-Tropic Hormone).


ACTH הוא החומר האנדוגני המופרש מבלוטת יותרת המוח (Anterior Pituitary = Adeno-hypophysis) (בעקבות גירוי על ידי CRF = Corticotropin Releasing Factor המופרש מההיפותלמוס), וגורם לגירוי של קליפת יותרת הכליה (Adrenal Cortex) ליצירה של סטרואידים, בעיקר קורטיזול ואלדוסטרון.


התכשיר Tetracosactide קיים בשתי פורמולציות:



  1. תכשיר Depo להזרקה, בעל שחרור איטי ופעילות ממושכת (Synacten Depot 1mg/1mL), המשמש תחליף לטיפול ממושך בסטרואידים. יתרונו על פני טיפול בסטרואידים הוא בכך שאינו גורם לדיכוי של האדרנל, ולכן ניתן להפסיק את הטיפול ללא חשש ממצב של אי-ספיקת האדרנל (טיפול ארוך-טווח בסטרואידים גורם לדיכוי של האדרנל ולכן הפסקתו צריכה להיעשות בהדרגה).
  2. תכשיר להזרקה בעל משך פעילות קצר (Synacten 250mcg), המשמש לבדיקת פעילות האדרנל. לאחר מתן החומר אנו מצפים לראות עלייה בהפרשה של סטרואידים מהאדרנל. אם לא נצפית עלייה כזו, ישנה בעיה בתפקוד האדרנל שיכולה לבוא לידי ביטוי בסינדרום אדיסון (Addison).

נהוג לבצע 'מבחן Synacten' ע"י הזרקה של 250mcg Tetracosactide, אולם וריאציה אחרת של המבחן היא לתת מינון נמוך יותר של 1mcg. יש לשים לב להבדל בין מתן של 1mcg המיועד לבדיקה, לבין 1mg המיועד לטיפול.


 






אנזימי CYP-3A4



אנזימי CYP-3A4 אחראים על המטבוליזם של תרופות רבות, ביניהן: רוב התרופות ממשפחת הסטטינים, חוסמי סידן, מעכבי קלצינאורין (Cyclosporin ו-Tacrolimus), Carbamazepine, Cisapride, Midazolam, ועוד. אינטראקציות בין-תרופתיות על רקע עיכוב של אנזימי CYP-3A4 הן מן המפורסמות.


 


מעכבי CYP-3A4 גורמים לעלייה ברמה של התרופות הללו בדם ובעלייה בסיכון לתופעות לוואי ולרעילות. מעכבי CYP-3A4 הידועים הם: Amiodarone, Cimetidine, תרופות נגד פטריות (Itraconazole, Ketoconazole), מיץ אשכוליות, מעכבי Protease לטיפול ב-HIV ואנטיביוטיקות ממשפחת המקרולידים.


 


במקרה שלפנינו, עיכוב האנזימים ע"י Itraconazole גרם להקטנת הפינוי הכבדי והפינוי במעבר הראשון בכבד של Budesonide, ולפיכך הופיעו תופעות סיסטמיות של טיפול סטרואידלי.


 


בנוסף, קיימת קבוצת תרופות הגורמת דווקא לאינדוקציה של אנזימי CYP-3A4, ובכך להגברת הפינוי ולהקטנת הרמה של תרופות העוברות מטבוליזם ב-CYP-3A4, ביניהן: Carbamazepine, Rifampin ו St. John's Wort.


 







Budesonide



Budesonide ו-Fluticasone הינם קוטיקוסטרואידים פוטנטיים הניתנים באינהלציה לטיפול באסתמה. כאשר תרופה ניתנת באינהלציה, כ-30% ממנה מגיעים לריאות, ו-70% הנותרים נבלעים במערכת העיכול. ייחודם של שני הסטרואידים הללו הוא בכך שהם עוברים מטבוליזם ניכר במעבר הראשון בכבד (first-pass metabolism), באנזימי CYP-3A4, ולכן הכמות המגיעה לדם היא מינימלית.



 


הכותבים:


דר' קובי שחם – רופא במרכז הרפואי תל-אביב


מגר' הילה זוהר -קונטנטה


 

כתבות נוספות

וובינרים קרובים

  • 20:50 – 20:30
    "מה חדש בטיפול OTC לנזלת אלרגית וגודש באף"

 

  • 21:20 – 21:00
    "טיפול בחרדה, מתח נפשי והפרעות שינה – עדכונים וחידושים באפשרויות הטיפול ללא חובת מרשם רופא"

 

  • 21:50 – 21:30
    "Nitric Oxide כטיפול בזיהומים בדרכי הנשימה העליונות כולל (/COVID-2-SARA  Influiza A/B)"

 

 

 

 

 

 

 

  • חשיבות המיקרוביום לחיסוניות של הגוף

 

  • פוסטביוטיקה – החומר הפעיל של החיידקים ובמה היא יעילה יותר מפרוביוטיקה

 

  • התפתחות הפוסטביוטיקה ממפעל לייצור מזון לחיות ועד לתוסף תזונה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חברות בפוקוס

Rafa Laboratories

0מאמרים
0וובינרים
174עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות

HALEON

0מאמרים
0וובינרים
1עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות
נגישות

אישור הרשמה

תודה על הרשמתך

ברגעים אלה נשלח אליכם מייל אישור הרשמה. להפעלת חשבונך באתר, יש ללחוץ על קישור זה.

הנתונים שסיפקת במהלך הרישום נבדקים כעת מול מאגר רישוי המקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. בתום הבדיקה תתקבל הודעה בהתאם.

כניסה לאזור מוגבל

תוכן זה ניתן להצגה
לאנשי / נשות
צוות מקצועי בלבד

לכניסה למערכת:

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

,אם הינכם עובדי מקצועות הבריאות
.עדכנו זאת בחשבונכם האישי

אם לדעתך נפלה טעות, ניתן ליצור קשר עם צוות האתר דרך עמוד יצירת הקשר

כניסת משתמשים רשומים

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

או

בלחיצה על כניסה אני מאשר\ת את הסכמתי לתנאי האתר ולהסכם הפרטיות