אנא סובבו את הטלפון שלכם.

יצירת
קשר

לקבוצת
הפייסבוק

רישום
לניוזלטר

[adning id="57105"]

עמוד הבית / מאמרים / נשירת שיער והתקרחות

נשירת שיער והתקרחות

לאורך ההיסטוריה האנושית התקרחות נחשבה תמיד סימן להזדקנות. לפני השתלות השיער והפאות הנוכריות, גברים נאלצו להתמודד עם חברה שייחסה חשיבות סוציאלית ותרבותית רבה לשיער ולאופנות שיער שונות. יוליוס קיסר גידל שיער וסירק אותו לפנים על מנת להסתיר את התקרחותו. גם נפולאון עשה כמוהו.



נשירת שיער היא תופעה הקיימת הן אצל גברים והן אצל נשים. כ-80% מן הגברים מקריחים בגיל מסוים, 25% מכלל הנשים שמתחת לגיל 40 מקריחות ו-50% מהנשים שמעל גיל 40 מאבדות שיער באופן משמעותי. עבור גברים ונשים כאחד אובדן שיער, התקרחות או דלילות השיער הן בדרך כלל בעיות כאובות ורגישות, הנושאות עמן מטען רגשי קשה. בעיות אלה מלוות לרוב בירידה בביטחון העצמי ומתקשרות במקרים רבים לתחושות של אובדן כוח המשיכה המיני ושל הזדקנות. הן מקבלות ביטוי בחיי היום יום של הסובלים מהן, כאשר אלה נאלצים להתמודד עם נעיצת מבטים, הערות מעליבות ומזלזלות ועם עולם שבו שיער מלא ובריא הוא סמל להצלחה. הבעיות הללו גוזלות אנרגיה רבה הן מבחינה רגשית והן מבחינת הזמן המושקע בטיפול בהן, ולעתים העיסוק בהן מתפתח לכדי אובססיה של ממש.
זה שנים שהדעה הרווחת היא שלא ניתן לעשות דבר כדי למנוע את התופעה, מאחר שמקור הבעיה נעוץ בתורשה. אך למעשה אין הדבר נכון כלל, וכיום ישנן דרכים להיאבק בנשירת השיער, לעצור אותה ובמקרים רבים לגרום לצמיחה מחודשת של השיער.


 






צמיחת שיער נורמלית



כדי להבין מהי נשירת שיער יש צורך לדעת מספר נקודות על צמיחה נורמלית של שיער. לכל זקיק שיער יש מחזור חיים שבין שלוש לשש שנים, שבסופו השערה נושרת וחדשה צומחת תחתיה. כל שערה צומחת מתוך זקיק השערה הנמצא בדרמיס (שכבת העור הפנימית). בתוך הזקיק מיוצרים חלבון הנקרא קראטין (Keratin) שממנו נוצר השיער, ופיגמנט בשם מלנין (Melanin) שמקנה לשיער את צבעו. איכות השיער תלויה ישירות בכמות הקראטין שהזקיק מייצר. כמות מספקת של קראטין תניב שיער עבה וחזק, וככל שתפחת הכמות כך יהפוך השיער דק וחלש יותר. לאנשים בעלי שיער בלונדיני יש יותר שערות (140,000), בהשוואה לאנשים בעלי שיער חום (105,000) או "אדום" (90,000).


צמיחת השיער מתרחשת בשלושה שלבים:




  1. שלב הצמיחה Anagen)): בשלב זה השערות גדלות בבסיס הזקיקים. מדי יום צומח השיער בכ-0.3 מ"מ אצל גברים וב-0.4 מ"מ אצל נשים. כ-90% מזקיקי הקרקפת מצויים במצב זה בכל זמן נתון. לאחר שהזקיק מסיים את שלב הצמיחה, שנמשך כ-3 שנים, הוא עובר לשלב "המנוחה" (הזמן המדויק משתנה מאדם לאדם ותלוי בגורמים רבים כמו גיל, מצב בריאותי, גזע, השפעת גנטית וכד').


  2. שלב המנוחה Catagen)): כ-10% משערות הראש נמצאות בשלב של "מנוחה". בשלב זה השיער אינו גדל ונמצא במצב סטאטי במשך שלושה שבועות. השערה למעשה מפסיקה לצמוח, השורש מצטמק והשערה עולה במעלה הזקיק שמצטמק בעצמו .כך מתרחקת השערה מכלי הדם המספקים לה את חומצות האמינו, המינרלים והוויטמינים שהם חומרי הבסיס ליצירת הקראטין והמלנין, ולשערה לא נותר אלא להחליק החוצה מן הזקיק. שלב זה נמשך בין מספר ימים לשבועיים.


  3. שלב הנשירה והצמיחה מחדש Telogen)): השיער לא נושר ביום אחד אלא אחרי תהליך של שלושה חודשים, שרק בסיומו הוא ניתק מהקרקפת, אז, במצב תקין, צומח במקומו שיער חדש. אם השערה הקודמת עדיין לא השתחלה אל מחוץ לזקיק בעקבות סירוק השיער למשל, היא תידחק אט אט החוצה ע"י השערה החדשה.

במצב נורמלי אדם מאבד בכל יום בין 50 ל-100 שערות וקצב הצמיחה הוא 1 ס"מ בחודש. עם ההתקדמות בגיל השיער נושר רגיל אבל וצומח פחות.


 








 


 






התקרחות ונשירת שיער



 


אובדן שיער יכול להיחשב לבעיה רק כאשר הוא מתחיל ליצור אזורים דלילים בראש. אחת הפעולות שניתן לבצע כדי לבדוק אם יש נשירה משמעותית של שיער היא משיכת השיער ((Pull Test: מושכים קבוצה של שערות באמצעות שלוש אצבעות; אם בין האצבעות יימצאו מעל 4-5 שערות – הרי מדובר בנשירה רצינית. בדיקה נוספת נעשית ע"י הסתכלות על הכרית בבוקר כשקמים מהשינה – אם מוצאים מעל 8 שערות על הכרית, גם כן מדובר בנשירה רצינית.
בחלקים שונים בגוף האדם, שהשיער הוא אחד מהם, קיים אנזים בשם 5-אלפא-רדוקטאז (5αR) .
בעזרת אנזים זה, ההורמון טסטוסטרון מתפרק והופך לדיהידרו-טסטוסטרון או DHT. כאשר ה-DHT נקלט באתרי הקליטה שלו על זקיקי השיער הנמצאים בחזית ובמרכז הקרקפת, הוא גורם להרס הדרגתי שלהם, כנראה ע"י תגובה אוטו-אימיונית. כלומר, המערכת החיסונית של הגוף מזהה בטעות את הזקיקים בהם נקלט ה-DHT כגוף זר, ותוקפת אותם עד לחיסולם המוחלט. כל התהליך הזה למעשה מושפע מתהליך גנטי הורמונאלי. לכן, בשנים שעד גיל ההתבגרות, בהן הטסטוסטרון מצוי בגוף בכמויות נמוכות יחסית, כמות ה-DHT שנוצרת אין בה כדי להזיק לזקיקי השיער. לאחר גיל ההתבגרות עולה כמות הטסטוסטרון בגוף באופן משמעותי ואיתה גם כמות ה-DHT. בשלב זה
מתחילים הזקיקים להינזק. הם הולכים ומתכווצים באופן הדרגתי, תקופת הצמיחה בהם מתקצרת ותקופת המנוחה מתארכת, והשיער נעשה דק יותר ואיכותי פחות. תהליך זה נמשך עד לחוסר תפקודם המוחלט של הזקיקים, והשיער נושר.


 







התקרחות גברית טיפוסית (Androgenetic Alopecia)


 


ה-DHT הוא הגורם העיקרי להתקרחות גברית טיפוסית. קיים שוני בין נשירת שיער בקרב גברים לבין נשירה בקרב נשים. בקרב גברים נשירת השיער היא גנטית והורמונלית. ההתקרחות היא אמנם תופעה תורשתית דומיננטית, אולם לעתים התופעה "מדלגת"  ו"קופצת" דור.


 


התקרחות גברית או אלופסיה אנדרוגנטית היא המקרה שבו השיער מתחיל להתדלדל באזור הכתר (אותו אזור שמסביב לנקודה ממנה צומח השיער בצורת מערבולת) ובאזור הרקות והמצח (ה"מפרצים") ויוצר קו שיער נסוג. בשלב מתקדם יותר, שני האזורים הקירחים נפגשים במרכז הקרקפת ובסופו של דבר נשארת רצועת שיער בצורת פרסה העוטפת את צידי הראש ואת חלקו האחורי. השיער הרגיל במקומות המתקרחים מתחלף בשיער פלומתי רך, שלאחר זמן ייעלם כליל וייצור שטח קירח שרק ילך ויגדל. על פי הערכות, מעל 70% מן הגברים סובלים מהתקרחות גברית טיפוסית לפני גיל 50.


 


 


 


 









סולם נורווד-המילטון מציג את השלבים השונים בתהליך:



 


העובדה שהשיער באותם אזורים שבצידי הראש ובחלקו האחורי אינו נושר נובעת מכך שזקיקי השיער באזורים אלו אינם רגישים להורמון ה-DHT. העור המכסה את האזורים הרגישים ל-DHT מגיע מצידו הקדמי של הקרקפת, בעוד האזורים העמידים שייכים לשכבת העור המגיעה מאחור. העובדה שאזורים אלו עמידים בפני ה- DHTמאפשרת את השתלות השיער המבוצעות כיום, משום שהזקיקים מהאזורים הצדדיים והאחוריים של הקרקפת מאופיינים גנטית לא לנשור. כאשר זקיקים אלו מושתלים באזורים קירחים של הקרקפת, הם יצמחו בצורה טבעית במשך כל חיי המטופל.


 






אובדן שיער והתקרחות בקרב נשים


 


אצל נשים הסיבות לנשירת השיער רבות יותר. הראשונה היא הסיבה הגנטית-הורמונלית, בדומה לגברים, אם כי אצל נשים נשירת השיער נוטה להיות מפוזרת יותר ובדרך כלל אינה מובילה לאובדן מלא של שיער הקרקפת( קרחת). אובדן השיער אצל נשים מתחיל בגיל המעבר. כמויות הטסטוסטרון וה- DHT בגופן נמוכות משמעותית לעומת כמות ההורמון הנשי, האסטרוגן, המנטרל אותם. בגיל המעבר רמת האסטרוגן יורדת באופן חד וכך נחשפות גם הנשים להשפעה ההרסנית של הDHT- על זקיקי שיערן.
סיבה נוספת היא מזג האוויר, בעיקר בסתיו ובחורף, עונות בהן קיימת נשירה גדולה יותר (כמו שבתקופת השלכת מנשירים העצים את עליהם, כך הנשים מנשירת את שערות ראשן). גם מחלות המלוות בחום גבוה, או לחלופין מחלות זיהומיות, עלולות לגרום נשירת שיער רצינית כחודש עד שלושה חודשים לאחריהן. תת או יתר פעילות של בלוטת המגן, חוסר בחלבונים במזון (בעיקר אצל צמחונים) עלולים לגרום לשערות לעבור לשלב "המנוחה", וזאת במטרה לשמור על החלבונים שנותרו בגוף. במצבים אלה השיער נושר ביתר קלות. במקרים בודדים, גם תרופות נגד קרישת דם, דלקות, דיכאון, יתר לחץ דם, כולסטרול או יתר-ויטמינים בגוף, עלולים לגרום נשירה.
טיפול כימותרפי הוא גורם ידוע נוסף. בעקבות הטיפול השיער מתפרק והופך לרך יותר ולבסוף נושר. תופעה זו מתרחשת כשלושה שבועות לאחר תחילת הטיפולים, והמטופלים עלולים לאבד עד 90% משיערם ( כל השיער שנימצא בשלב אנגן נושר עקב הטיפול כימוטרפי. גלולות נגד הריון עלולות לעתים לגרום גם כן לנשירה (גם כאשר מפסיקים ליטול אותן) [3].
 חוסר בברזל עקב דיאטה לא מבוקרת או עקב מצב של וסת רצינית גם הוא סיבה לנשירה. הגורמים האחרונים לנשירת שיער שנציין כאן הם ניתוח רציני או לידה – הנשירה בעקבותיהם עלולה להתחיל כעבור חודשיים עד שלושה חודשים.


 









לאובדן השיער אצל נשים קיים סולם אחר המאפיין שלבים שונים בתהליך ההתקרחות – סולם לודוויג:



 


כדי למנוע נשירת שיער בקרב נשים מומלץ "לאכול באופן בריא". הכוונה למזון המכיל ברזל (כגון בשר אדום, עדשים, דגים), ביוטין (כרוב, חלב, אגוזים), חומצה פולית (אספרגוס, תרד, דגנים), אבץ (ביצים, בשר אדום, יוגורט), ויטמין C וויטמין 12B (ירקות ופירות). בקרב נערות אנורקסיות, למשל, הפסקת האכילה גורמת נשירה חמורה שלעתים קרובות עלולה להיות בלתי הפיכה.


 


יש גם להימנע משימוש במייבש שיער חם ו"החלקות" (השוברים את השערות), לא למתוח את השיער יתר על המידה ולא "להתעסק" בו במשך היום. יש להימנע משימוש במברשת חזקה (ברזל או פלסטיק) וכן למנוע פעילות-יתר של בלוטות החלב בקרקפת (סבוריה) על ידי חפיפה בשמפו מתאים המונע הפרשת-יתר. ניתן להשתמש במרכך שיער בעת חפיפה, אך מומלץ למרוח אותו רק על הקצוות ולא על הקרקפת.


 






אפשרויות טיפול


 


ישנן כיום שתי גישות המוכחות כיעילות נגד התקרחות:




  1. הורדת רמת ה-DHT. כאמור, ה- DHTהוא הגורם להרס הזקיקים ולהתקרחות. הפחתת הכמות שלו בגוף בכלל ובקרקפת בפרט מונעת את ההשפעה ההרסנית שלו על הזקיקים.


  2. המרצת זקיקי השיער באופן שבו שלב הצמיחה יתארך, שלב המנוחה יתקצר, תפוקתם תעלה והשיער שיצמח יהיה איכותי יותר.

כמובן שבגישה השנייה לא מטפלים במקור הבעיה שהוא ה-DHT. לכן הגישה הראשונה יעילה ונחוצה יותר, אך אין שום מניעה ואף מומלץ מאוד לשלב בין שתיהן. ככל שמתחילים את הטיפול בשלב מוקדם יותר, קל יותר לשמר את המצב הקיים. לגברים הנמצאים בשלבי התקרחות ראשוניים מומלץ להתחיל בטיפול המוריד את רמת ה-DHT בלבד, משום שהזקיקים מצויים עדיין במצב טוב יחסית. למי שיש כבר אזורים בהם ניתן להבחין בבירור בהתקרחות, מומלץ לשלב בטיפול את הממריצים, וזאת כדי לשפר את מצב הזקיקים הרעוע באזורים אלו וביתר האזורים.
פתרונות אחרים לבעיית נשירת השיער: שימוש בתרופות כמו תמיסת המינוקסידיל; תוספי מזון (ברזל, חומצה פולית, ויטמינים, חומצות אמינו); "מזוטרפיה" (מיקרו-הזרקות בקרקפת של ויטמינים ותרופות); נגזרות הורמונליות (לנשים) או תרופות כמו כדורי פינאסטריד (פרופסיה); וכן ביצוע השתלת שיער במצבי התקרחות. בכל מקרה יש להתייעץ עם רופא עור בנוגע לפתרון המתאים.


 







פינאסטריד (פרופסיה)


 


Propecia היא התרופה היחידה, במרשם רופא, המאושרת ע"י רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל לטיפול בנשירת שיער אצל גברים. התרופה אורלית ומכילה 1 מ"ג של החומר הפעיל פינאסטריד (finasteride). היא מיועדת לגברים הסובלים מהתקרחות זכרית טיפוסית. במחקרים מדעיים הוכח שנטילת טבלייה אחת של פרופסיה פעם ביום, עוצרת את תהליך נשירת השיער וברוב המקרים מגבירה את צמיחת השערה. התוצאה ניכרת בדרך כלל תוך 12 חדשים מיום תחילת הטיפול ותישמר במשך שנים, לפחות כל עוד נמשך הטיפול. טיפול ארוך-טווח בפינאסטריד מביא לשיפור מתמשך.


תוצאות מחקר שנערך במשך שנתיים וכלל מעל 3,000 משתתפים הראו כי ל-83% מהגברים שטופלו בפינאסטריד הייתה ספירת שיער זהה או גבוהה, לעומת 28% שטופלו בפלסבו ( 72% ממטופלי הפלסבו איבדו את השיער. הערכה עצמית באמצעות צילומים סטנדרטיים של הקודקוד הראתה כי 66% מהגברים שהשתתפו במחקר חוו גידול בצמיחת השיער אחרי הטיפול בפינאסטריד. בקרב 30% מהנבדקים חל גידול קל בצמיחה, אצל 31% – גידול בינוני, ובקרב 5% – גידול רב, זאת לעומת 7% בלבד מהגברים שקיבלו פלסבו. תופעות הלוואי שעלולות להתעורר עקב השימוש בפרופסיה הן ירידה בדחף המיני וביכולת להגיע לזקפה ולשמר אותה. תופעות אלו ניתן לקשר בקלות להורדת רמת ה-DHT.. תופעות לוואי אלו הופיעו אצל כ-2% בלבד מקבוצות הניסוי. 1% מקבוצת הפלסבו דיווחו על תופעות דומות, מה שאמור להחליש את הקשר בין פרופסיה לתופעות לוואי אלו. תופעות הלוואי נעלמות לאחר הפסקת השימוש בתרופה [1].
למשתמשים בפרופסיה אסור לתרום דם, זאת משום שלהורמון ה-DHT יש תפקיד חשוב בהתפתחות אברי המין אצל עוברים זכרים, ומנת דם שנתרמה ע"י משתמש בפרופסיה עלולה להגיע לאישה בהריון ולגרום נזקים לעובר. פרופסיה מיועדת לגברים בלבד, אבל אפשר לתת אותה גם לנשים מעל גיל 40. לנשים בגיל הפוריות אסור להשתמש בפרופסיה, שוב עקב הסכנה של אנומליה באברי המין החיצוניים של עובר ממין זכר.


 








 


 






מינוקסידיל/ריגיין


 


מינוקסידיל היה התכשיר הראשון שאושר לטיפול באלופסיה אנדרוגנית בקרב נשים וגברים כאחד. המנגנון שבאמצעותו מעודד המינוקסידיל את צמיחת השיער אינו ידוע עדיין. הטיפול במינוקסידיל הופך שיער חלש ליותר עבה וחזק. מינוקסידיל מקומי נמרח במינון של 1 מ"ל פעמיים ביום ישירות על הקרקפת.


ניסוים קליניים ( double blind)  הוכיחו את יעילותו של מינוקסידיל מקומי 2% בקרב גברים ונשים כאחד. היעילות של המינוקסידיל קשורה אך ורק לחומרת ההתקרחות ולנוכחות שערות. מינוקסידיל מקומי פחות יעיל באזור הרקות. השפעה גדולה ומהירה יותר נצפתה בשימוש במינוקסידיל 5% [2].


 






טופיק


 


זהו פתרון קל, פשוט ומהיר לסובלים משיער דליל.  TOPPIKהוא תכשיר המורכב מסיבים אורגניים (קרטין ופרוטאין). הסיבים זהים לצבע שיער הראש, מתפזרים ונתפסים על ידי חשמל סטטי בין השערות, ומכסים מייד את האזור הדליל.
לתכשיר אין תופעות לוואי וניתן להשתמש בו מייד לאחר השתלת שיער על מנת לכסות את הגלדים, ובכל מצב של שיער דליל. הוא מגיע בגוונים שונים ומותאם לגוון שיער הראש. התכשיר מומלץ ע"י רופאי עור.


 






השתלת שיער


 


בעשור האחרון השתפרו השתלות השיער באופן שלא ניתן כלל לזהות מטופלים שעברו השתלה. השתלת שיער מבצעים באמצעות הרדמה מקומית בלבד וכמעט שלא מרגישים כאב בזמן ההשתלה ולאחריה. המטופל שוכב על הבטן למשך רבע שעה ונלקחות ממנו שערות מחלקה האחורי של הקרקפת. לאחר מכן, מפרידים את השיער ליחידות המכילות בין 1-5 פיסות של זקיקים. באמצעות מכשור מיוחד מבצעים נקבים קטנים באזור ההתקרחות המיועד לעבור השתלה, והשתל שהוכן כראוי מוכנס לתוך הנקב. בסיום הפעולה (הנמשכת כ-3 שעות בממוצע) חוזר המטופל לביתו ולמחרת כבר יכול לחפוף את ראשו. הצלקת שנותרת עקב הוצאת השערות מהחלק האחורי היא מינימאלית – 1-3 מ"מ – ומתכסה על ידי השיער שמסביב (ולכן בלתי נראית).
במקרים של קרחת משמעותית, נראים גלדים באזור הנקבים העליון, אך לאחר 5-10 ימים נופלים הגלדים יחד עם השיער המושתל (אך השורשים נשארים). הצמיחה מתחילה לאחר שלושה חודשים בצורה טבעית והשיער ממשיך לצמוח בקצב של 1 ס"מ לחודש במקומו החדש. את התוצאות הסופיות ניתן לראות כבר לאחר 9 חודשים.


 









השתלות שיער לא מבצעים רק לקירחים ומומלץ לבצע השתלה לאנשים מעל גיל 25. השיטה טובה במיוחד למי שאינם קירחים לגמרי אלא סובלים מהידלדלות השיער. במצב זה ניתן לבצע את ההשתלה בין השערות הקיימות, כאשר מיומנותו של הרופא תמנע פגיעה בשיער הקיים. איש מקריח לגמרי יזדקק למספר השתלות (2-3 בממוצע) עד לכיסוי הקרקפת. אם השיער באזור התורם צפוף, ניתן להגיע לתוצאות טובות מאוד; אם הוא דליל, התוצאה תהיה דלילה אך בכל זאת לא יהיה ניתן להבחין שהאדם עבר השתלת שיער .


 


 


הכותב: דר' אלכס גינזבורג- מומחה למחלות עור ושערות, כירורגיה דרמטולוגית, השתלות שיער


 


מקורות:


 




  1. Kaufman KD et al. Finasteride in the treatment of men with Androgenetic Alopecia. J Am Acad Dermatol; 39: 578-589, 1998


  2. Headington JT, Novak E. Clinical and histologic studies of male pattern baldness treated with topical minoxidil. Curr Ther Res Clin Exp; 36: 1098–1106, 1984 


  3. תרופות ונשירת שיער- דפי תליה- Pharmaline-:מגזין מקצועי לרוקחים 11: אפריל, 2004

וובינרים קרובים

 

  • הטיפול בשומני הדם–איך נמנע את האירוע הבא

 

  • הטיפול בשומני הדם בקבוצות סיכון–מי מרוויח יותר

 

  • החשיבות בטיפול אגרסיבי ומשולב בחולים לאחר ACS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • צמח הקנביס והפוטנציאל הרפואי הגלום בו
  •  סטנדרטיזציה של קנביס לשימוש רפואי – שרשרת הערך של מוצרי הקנביס הרפואי בישראל ותנאי האיכות הנדרשים
  • מחקר ופיתוח דור העתיד של מוצרי הקנביס הרפואי
  • עיקרי הרפורמה הנוכחית בקנביס רפואי והמשמעויות שלה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • מהו מעכב 4/6CDK?
  • יעילות מעכבי 4/6CDK בסרטן שד מוקדם HR+ HER2- – ורזניו נכנס השנה לסל
  • יעילות מעכבי 4/6CDK בסרטן שד גרורתי HR+ HER2-
  • תפקיד מתאמת סרטן השד בליווי המטופלת בסרטן שד

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 20:50 – 20:30
    "Pain treatment Israel Vs. USA"

 

  • 21:20 – 21:00
    "טסקטן AF טיפול חדשני לשליטה והפחתה של תסמיני השלשול"

 

  • 21:50 – 21:30
    "The Wonder of Nitric Oxid"

 

 

 

 

 

 

 

  • מחלת המיגרנה: רקע, מאפיינים ואיפיון – סקירת האופציות הטיפוליות הקיימות

 

  • המפגשים עם הרוקחים במסע המטופל

 

  • הטיפולים הקיימים שאבווי מציעה

 

  • סיכום ו-Key takeaways

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חברות בפוקוס

Eli Lilly

0מאמרים
1וובינרים
101עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות

EISAI

0מאמרים
0וובינרים
10עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות

PADAGIS

0מאמרים
0וובינרים
111עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות
נגישות

אישור הרשמה

תודה על הרשמתך

ברגעים אלה נשלח אליכם מייל אישור הרשמה. להפעלת חשבונך באתר, יש ללחוץ על קישור זה.

הנתונים שסיפקת במהלך הרישום נבדקים כעת מול מאגר רישוי המקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. בתום הבדיקה תתקבל הודעה בהתאם.

כניסה לאזור מוגבל

תוכן זה ניתן להצגה
לאנשי / נשות
צוות מקצועי בלבד

לכניסה למערכת:

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

,אם הינכם עובדי מקצועות הבריאות
.עדכנו זאת בחשבונכם האישי

אם לדעתך נפלה טעות, ניתן ליצור קשר עם צוות האתר דרך עמוד יצירת הקשר

כניסת משתמשים רשומים

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

או

בלחיצה על כניסה אני מאשר\ת את הסכמתי לתנאי האתר ולהסכם הפרטיות