אנא סובבו את הטלפון שלכם.

יצירת
קשר

לקבוצת
הפייסבוק

רישום
לניוזלטר

[adning id="57105"]

עמוד הבית / מאמרים / טסטים קליניים בתמרוקים

טסטים קליניים בתמרוקים

במאמר הקודם סקרנו את תהליך רישוי התמרוקים בישראל המוסדר בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תמרוקים), תשל"ג-1973. על גבי תוויות המוצרים מופיעות טענות שיווקיות (CLAIMS).
אימות טענות שיווקיות במוצרים קוסמטיים הוא תחום בעל חשיבות רבה הן לתעשייה והן לציבור הצרכנים. לא אחת אנו מוצאים כתוב על גבי התוויות של מוצרים: היפואלרגני, נבדק דרמטולוגי, נון-קומודוגני, אל-דמע וכו'. במאמר זה נסקור את פשרם של מונחים אלו ומה עומד מאחוריהם.



ניסויים בתמרוקים במדינת ישראל נעשים על בני אדם בלבד. על פי תקנות בריאות העם תשנ"ט, כל ניסוי קליני מסוג זה דורש את אישורה של ועדת הלסינקי, ועל כן כל טענה שיווקית נבדקת בקפידה. הטסטים הנבדקים מפורטים להלן:


 






מבחן דרמטולוגי – Dermatologically Tested



טסט זה נקרא גם: primary skin irritation potential, או: Single Insult Patch Test.
פרוטוקול הניסוי אומץ בישראל על-פי CTFA (Cosmetic Toilery and Fragrance Association) האמריקאי ו-Colipa שהוא ארגון אירופי.
מטרת הטסט היא לבדוק אם חומר מסוים עלול לגרום לגירוי ראשוני באנשים בעלי עור רגיל ובריא. המבחן מבוצע ע"י דרמטולוג באופן חד-פעמי על 30 מתנדבים. על הגב בין השכמות או על השטח העליון של הזרוע מוצמד טלאי (patch) בעזרת מדבקה כירורגית. את הטלאי האוטם יש להשאיר למשך 48 שעות, לאחר מכן יש להסירו ולסמן את האזור הנבדק לשם הערכת התגובה.
הערכת התגובה נעשית באמצעות דירוג קבוע מוגדר מראש של דרגות אריתמה, אדמה (edema) והופעת שלפוחיות, בדרך כלל בין 0-4, כאשר 0 מייצג תגובה שלילית שאינה נראית לעין ו-4 מוגדר כתגובה שלפוחיתית חריפה. המבחן ייחשב קביל אם כל התוצאות שהתקבלו הן שליליות. במקרה של אבחון מקרה אחד של גירוי יש לבצע את המבחן על 70 מתנדבים נוספים. המבחן יהיה קביל אם לא נצפתה תגובת גירוי באף אחד מ-70 המשתתפים הנוספים.


 






מבחן היפואלרגני – Hypoallergenic test



 


טסט זה נקרא גם: Human Repeated Insult Patch Test. פרוטוקול הניסוי אומץ על-פי CTFA ו-Colipa. מטרת הטסט לקבוע אם בכוחו של חומר הגלם או התמרוק לגרום התפתחות אלרגיה באנשים בעלי עור רגיל.
המבחן מבוצע על 50 מתנדבים בשני שלבים: Induction ו-Challenge. חומר הגלם או התמרוק מוצמדים באמצעות טלאי על הגב בין השכמות או על זרוע הנבדק. כמות החומר הנבדקת זהה למבחן הדרמטולוגי, וגם כאן דרמטולוג מבצע את הבדיקה. את הטלאי המכיל את החומר הנבדק משאירים למשך 24 שעות. לאחר מכן מסירים את הטלאי ומסמנים את האזור הנבדק לשם הערכת התגובה.
שלב זה (שלב ה-Induction) מבוצע 9 פעמים בכל 48 שעות. לאחר 9 פעמים של הנחת הטלאי למשך 24 שעות יש לעשות הפסקה של 24 שעות ולהניח אותו שוב לאחר הפסקה של 14 יום למשך 24 שעות (מהפעם ה-10 מתחיל שלב ה-challenge). ההפסקה בת ה-14 יום מטרתה לאפשר למערכת החיסונית לפתח אלרגיה לחומר הנבדק. הערכת התגובה תיעשה כעבור שעה, 24 שעות ו-48 שעות מהסרת הטלאי. ההערכה נעשית עפ"י דירוג מ-0 עד 3, כאשר 0 מייצג תגובה שלילית ו-3 מייצג תגובת אריתמה חריפה.
המבחן ייחשב כקביל אם כל התוצאות שהתקבלו היו שליליות, כלומר דורגו 0. במקרה של אבחון מקרה אחד של גירוי יש לבצע את המבחן על 50 מתנדבים נוספים. המבחן יהיה קביל אם לא נצפתה תגובת גירוי ביותר מ-1% מהמתנדבים.
יש לציין כי בעוד שבבדיקה הדרמטולוגית נבדק גירוי על העור (Irritation test), בבדיקה ההיפואלרגנית נבדקת התפתחות אלרגיה, לכן שלב ה-Challenge הוא השלב החשוב בתוצאות בדיקה זו.


 







נבדק אופטלמולוגית – Ophthalmologically tested


 


ניסוי זה נעשה בדרך כלל על מוצרים המיועדים לשימוש באזור העיניים, הכוללים בין היתר איפור לעיניים. הפרוטוקול של מבחן זה נקבע ע"י הוועדה לרישוי תמרוקים שמונתה ע"י המשנה הרפואי למנכ"ל משרד הבריאות. מטרת הטסט לבדוק שהתכשיר אינו גורם רגישות לעיניים ומבוצע ע"י אופתלמולוג.
המבחן מבוצע על 24 מתנדבים, הנבדקים בזמן 0. על הנבדקים להשתמש לפחות פעם אחת ביום בתכשיר הנבדק. במידה שמופיעות תופעות לוואי כל שהן, הנבדק מתבקש לדווח מיידית על כך. לאחר ארבעה שבועות של שימוש בתכשיר מתבצעת הבדיקה הסופית ע"י אופתלמולוג מומחה בעזרת SLIT LAMP. הבדיקה כוללת הערכה סובייקטיבית של הנבדק לגבי כאב, גירוד, יובש, עקצוץ וכן את הפרמטרים הבאים: דמעות, גירוי לחמית בגלגל העין, גירוי לחמית העפעפיים, תגובה פוליקולרית או פפילרית בלחמית העפעף, תגובה פוליקולרית או פפילרית בלחמית גלגל העין, קשקשת, אודם או נפיחות בשולי העפעף העליון והתחתון, פגם אפיתליאלי, כלי דם חדשים או עכירות בקרנית.
המבחן קביל אם לא נצפתה תגובה (דירוג 0 בכל אחד מהנבדקים).
חשוב לציין כי ישנם שני מבחנים נוספים הנעשים גם הם ע"י אופתלמולוג:
1. מבחן למרכיבי עדשות מגע – שמטרתו לבדוק אם התמרוק מתאים למרכיבי עדשות מגע. במבחן נבדקים 24 מתנדבים בעלי עדשות מגע המשתמשים בתמרוק לפחות פעם אחת ביום למשך חודש ימים. המבחן קביל במידה שכל הנבדקים יהיו בדירוג 0.
2. מבחן לבעלי עיניים רגישות – שמטרתו לבדוק אם התמרוק גורם לגירוי לעיניהם של אנשים בעלי עיניים רגישות במיוחד.
במבחן נבדקים 10 מתנדבים בעלי עיניים לא רגישות, 10 מתנדבים בעלי עיניים רגישות ו-10 מתנדבים המרכיבים בקביעות עדשות מגע המשתמשים בתמרוק הנבדק פעם ביום למשך חודש ימים. הבדיקה כוללת הערכה סובייקטיבית של הנבדק לגבי כאב, גירוד וכו', וכן את הפרמטרים הבאים: גירוי לחמית גלגל העין, גירוי לחמית העפעפיים ופגיעה בקרנית.
המבחן קביל אם התוצאה היא אפס ב-95% מהמשתתפים, ובתנאי שהגירוי יהיה ברמה הקלה ביותר של הדירוג.


 






אל דמע – No Tears


 


פרוטוקול המבחן נקבע ע"י הוועדה לרישוי תמרוקים. המבחן נעשה לרוב בסוגים שונים של שמפו על מנת לבדוק שאינו גורם דמעות. המבחן מתבצע על 12 מתנדבים תוך שימוש בשני סוגי תמיסות: תמיסת מבחן שהיא תמיסה מהולה בריכוז של 6%-10% ותמיסת ביקורת שהיא תמיסה איזוטונית (סליין). התמיסות מוכנסות לבקבוקים זהים המסומנים על פי מפתח סמוי. מחממים את התמיסות לטמפרטורה של 37c-38c באמבט מים לפני ההחלפה. לכל נבדק מוזלפת תמיסת מבחן לעין אחת ותמיסת ביקורת לעין השנייה. הבדיקה תבוצע 30 שניות, 15 דקות ושעה לאחר ההזלפה.
הבדיקה כוללת הערכה סובייקטיבית של כאב, גירוד ועקצוץ וכן את הפרמטרים: גירוי לחמית גלגל העין וגירוי לחמית העפעפיים. המבחן קביל אם כל התגובות שהתקבלו היו 0.


 






עור רגיש – Sensitivity Test


 


פרוטוקול המבחן נקבע ע"י "הוועדה המייעצת לקביעת פרוטוקולים הנדרשים למבחנים עבור רישומי תמרוקים", שמונתה ביולי 97' ע"י המשנה הרפואי למנכ"ל משרד הבריאות.
מטרתו של המבחן לקבוע אם בכוחו של חומר גלם או תמרוק לגרום גירוי ראשוני, במבחן טלאי בודד, באנשים בעלי עור רגיש. הניסוי מתחיל עם מספר רב של מתנדבים, מהם נבחרים לפחות 10 מועמדים שמתגלים כבעלי עור רגיש במבחן החומצה הלקטית. במבחן זה יש לשים תמיסה מימית של 10% חומצה לקטית על כרית, אותה יש להדביק על הלחי או בסמוך לקפלים שבצידי האף למשך 10 דקות. במהלך 10 הדקות על הנבדק לרשום בכל דקה אם מופיע עקצוץ ולדרג את העקצוץ מ-0-3 (Stining Test). עשרה נבדקים אשר יגיבו בצורה בינונית עד חמורה (דירוג 2-3) ייחשבו בעלי עור רגיש ויהיו מועמדים מתאימים להמשך המבחן.
לקבוצה של המתנדבים שממשיכה את המבחן מודבק טלאי למשך 48 שעות. לאחר מכן מסירים את הטלאי ומסמנים את האזור הנבדק לשם הערכת התגובה. ההערכה תיעשה כעבור שעה, 24 שעות, ו-48 שעות לאחר הסרת הטלאי. ההערכה נעשית ע"י דירוג שבין 0 ל-4, כאשר 0 מציין תגובה שלילית ו-4 מציין תגובה שלפוחיתית חריפה. המבחן ייחשב קביל אם כל התוצאות יהיו שליליות.


 







SPF- Sun Protection Factor


 


SPF הוא מספר הנכתב על תכשירי הגנה מפני קרינת UVB, הקובע כמה זמן ניתן לחשוף את העור לקרני השמש תוך שמירה על מידת סיכון מינימלית מפני כוויות.
MED – Minimal Erythemal Dose מוגדר ככמות האנרגיה הדרושה לגרימת האדמומיות הראשונית המתקבלת לאחר חשיפה לגירוי סולרי ע"י מנורת Xenon המאירה באור UV.
ה-SPF מציין למעשה את היחס בין ה-MED המתקבל לאחר מריחת התכשיר על העור לבין ה-MED המתקבל ללא התכשיר SPF= MEDp/MEDu. הניסוי מבוצע בד"כ על 10-20 מתנדבים.
ניסוי ה-SPF אומץ על-פי federal register ו- Colipaונבדל מניסויים קודמים שהוצגו בכך שאינו איכותי אלא כמותי, ומטרתו לקבוע את מידת ההגנה שנותן תכשיר ההגנה מקרני UVB באורך גל  של .290-320nm.


 






UVA


 


הניסוי נועד לקבוע את מידת ההגנה (באחוזים) של התכשיר כנגד קרני UVA. ניסוי זה אומץ על-פי TGA האוסטרלי ומותאם לתקן האוסטרלי. זהו הניסוי היחיד שמתבצע in vitro ולא על בני אדם.
בניסוי זה התכשיר מוקרן באורך גל של  320-360nm ואחוז החסימה נמדד ומחושב ע"י מדידות בספקטרופוטומטר. תכשיר החוסם מעל 90% מהקרינה מוגדר כיעיל נגד קרני UVA.


 






Water Resistant


 


הניסוי נועד להעריך את מידת העמידות של תכשירי המגינים מפני קרינת השמש לאחר טבילה במים. המבחן אומץ על-פי ה-FDA ונערך על 10-20 מתנדבים בשני שלבים. תחילה מורחים את התכשיר על המקום הנבדק, ממתינים 20 דקות, טובלים תוך תרגול בתוך המים למשך 20 דקות ונחים 20 דקות. חוזרים על הפעולה 5 דקות לאחר ייבוש באוויר (ללא שימוש במגבת) וקובעים את ה-SPF.
תכשיר שלא יאבד מיעילותו מעל 25% לאחר שחייה בת 40 דקות ייחשב Water Resistant .


 






(Very Water Resistant (Water Proof


 


מבחן זה דומה מאוד ל-Water Resistant הן בייעודו והן בביצועו, וגם הוא אומץ על-פי ה-FDA.
מורחים את התכשיר על המקום הנבדק, ממתינים 20 דקות, טובלים תוך תרגול בתוך המים למשך 20 דקות ונחים 20 דקות. חוזרים על הפעולה 3 פעמים נוספות ולאחר 4 טבילות קובעים את ה-SPF. תכשיר העמיד בשחייה במשך 80 דקות נחשב ל-.Water Proof


 






בדיקה לקביעת רמת הגנה מצריבת מדוזות


 


פרוטוקול המבחן אומץ על-פי המעבדה לחקר צריבות של בעלי חיים ימיים, צמח ניסיונות, עמק הירדן. מטרתו לקבוע אם בכוחו של התמרוק להקטין את מספר מנגנוני הצריבה החודרים את העור בעת מגע עם מדוזה. המבחן נעשה בשני שלבים:


 


שלב א':
קביעת רמת הצריבה המקסימאלית של המדוזה:
ממברנה מיוחדת, המדמה עור אדם, הובאה במגע עם זרועות הציד של מדוזות המכילות תאי צריבה. כתוצאה מהמגע הופעלו אלפי מנגנוני ארס וחדרו לתוך הממברנה. נוגדנים שפותחו במיוחד לזיהוי מנגנוני הארס של המדוזה הוגבו   עם מנגנוני ארס שחדרו לתוך הממברנה. הנוגדנים סומנו בצבע הניתן למדידה בעזרת מכשיר ספקטרופוטומטר המודד בליעת אור באורך גל (Optical Density-OD) של 420nm. רמת ה-OD נמצאת ביחס ישר למספר מנגנוני הארס שחדרו לממברנה או לרמת הצריבה.
בשלב א' מתקבל אומדן לרמת הצריבה (מספר מנגנוני ארס שחדרו) של עור אדם חשוף. על מנת לקבל תוצאות סטטיסטיות חושבה רמת הצריבה על פי מדגם של 12 ניסויים


 


שלב ב':
קביעת רמת הצריבה של המדוזה בנוכחות התמרוק הנבדק:
במערכת נוספת של 12 ניסויים נמרחו הממברנות בשכבה של mg/cm2 2 של התמרוק הנבדק. הממברנות הוגבו עם זרועות ציד של מדוזות ורמת הצריבה נמדדה כמתואר בשלב א'.
חישוב מקדם ההגנה בפני צריבות מדוזות:
מקדם ההגנה בפני צריבות מהווה אומדן לרמת הצריבה של עור המוגן בתמרוק, בהשוואה לעור בלתי מוגן. לדוגמה: תמרוק בעל מקדם הגנה בפני צריבות מדוזות בדרגה 3 מעניק לעור הגנה בפני חדירת מנגנוני צריבה של מדוזות, הגבוהה פי 3 מההגנה הטבעית של העור. לקביעת מקדם ההגנה של מוצר כנגד צריבות של מדוזות חושב היחס בין רמת הצריבה בין ממברנות שנחשפו לצריבה ללא הגנה, לממברנות מוגנות בתמרוק.



מקדם הגנה בפני צריבת מדוזות =          רמת צריבה של ממברנות חשופות      
                                                       רמת צריבה של ממברנות מוגנות בתמרוק


 






מבחן נון-קומודוגני -Non Comodogenic


 


בנוסף למבחנים אלו קיים מבחן נון-קומודוגני. משרד הבריאות טרם אימץ למבחן זה פרוטוקול אחיד. בדרך כלל מתבצע המבחן על 10-20 מתנדבים המשתמשים במוצר למשך ארבעה שבועות. ההערכה מתבצעת ביום אפס וביום 28 ע"י ספירת קומדונים (נקודות שחורות). המבחן קביל במידה שלא נצפתה החמרה במצב (עלייה במספר הקומדונים) לאחר השימוש בתמרוק הנבדק.


 






סיכום


 


במדינת ישראל כל המוצרים הקוסמטיים הנושאים את ה- CLAIMS הנ"ל, נדרשים לעבור את המבחנים על-פי הפרוטוקולים שפורטו, טרם שיווקם.



חשוב לזכור כי מרבית הטסטים שהוזכרו לעיל מתבססים על נתונים סטטיסטיים, ולכן כאשר מצוין על תכשיר claim מסוים, אין הדבר מבטיח שהוא יתאים ל-100% של האוכלוסייה (לדוגמה: מוצר היפואלרגני אינו מבטיח שלא תתפתח אלרגיה באחוז מסוים של האוכלוסייה).


 


הכותבות:


 


רינת בכר


רוקחת מנהלת המדור לרישום תמרוקים אגף הרוקחות, משרד  הבריאות                                   


אורטל אקסלרוד


Msc, רכזת רישום תמרוקים, אגף הרוקחות, משרד הבריאות

וובינרים קרובים

 

  • הטיפול בשומני הדם–איך נמנע את האירוע הבא

 

  • הטיפול בשומני הדם בקבוצות סיכון–מי מרוויח יותר

 

  • החשיבות בטיפול אגרסיבי ומשולב בחולים לאחר ACS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • צמח הקנביס והפוטנציאל הרפואי הגלום בו
  •  סטנדרטיזציה של קנביס לשימוש רפואי – שרשרת הערך של מוצרי הקנביס הרפואי בישראל ותנאי האיכות הנדרשים
  • מחקר ופיתוח דור העתיד של מוצרי הקנביס הרפואי
  • עיקרי הרפורמה הנוכחית בקנביס רפואי והמשמעויות שלה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • מהו מעכב 4/6CDK?
  • יעילות מעכבי 4/6CDK בסרטן שד מוקדם HR+ HER2- – ורזניו נכנס השנה לסל
  • יעילות מעכבי 4/6CDK בסרטן שד גרורתי HR+ HER2-
  • תפקיד מתאמת סרטן השד בליווי המטופלת בסרטן שד

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 20:50 – 20:30
    "Pain treatment Israel Vs. USA"

 

  • 21:20 – 21:00
    "טסקטן AF טיפול חדשני לשליטה והפחתה של תסמיני השלשול"

 

  • 21:50 – 21:30
    "The Wonder of Nitric Oxid"

 

 

 

 

 

 

 

  • מחלת המיגרנה: רקע, מאפיינים ואיפיון – סקירת האופציות הטיפוליות הקיימות

 

  • המפגשים עם הרוקחים במסע המטופל

 

  • הטיפולים הקיימים שאבווי מציעה

 

  • סיכום ו-Key takeaways

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חברות בפוקוס

PADAGIS

0מאמרים
0וובינרים
111עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות

EISAI

0מאמרים
0וובינרים
10עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות

Eli Lilly

0מאמרים
1וובינרים
101עדכוני
רישום
0משרות
פתוחות
נגישות

אישור הרשמה

תודה על הרשמתך

ברגעים אלה נשלח אליכם מייל אישור הרשמה. להפעלת חשבונך באתר, יש ללחוץ על קישור זה.

הנתונים שסיפקת במהלך הרישום נבדקים כעת מול מאגר רישוי המקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. בתום הבדיקה תתקבל הודעה בהתאם.

כניסה לאזור מוגבל

תוכן זה ניתן להצגה
לאנשי / נשות
צוות מקצועי בלבד

לכניסה למערכת:

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

,אם הינכם עובדי מקצועות הבריאות
.עדכנו זאת בחשבונכם האישי

אם לדעתך נפלה טעות, ניתן ליצור קשר עם צוות האתר דרך עמוד יצירת הקשר

כניסת משתמשים רשומים

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

או

בלחיצה על כניסה אני מאשר\ת את הסכמתי לתנאי האתר ולהסכם הפרטיות